We bakken er niets van... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Remko Schipper - WaarBenJij.nu We bakken er niets van... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Remko Schipper - WaarBenJij.nu

We bakken er niets van...

Door: Remko

Blijf op de hoogte en volg Remko

31 December 2011 | Israel, Jeruzalem

Er is een poging gedaan oliebollen te bakken, maar tis goed dat de oliebollentest hier niet gehouden word.
Toch is het een aardige poging geworden. Ze smaakten niet slecht.

Ouwe jaar vieren is hier niet heel gewoon.
Voor de moslimarabieren en joden is het een gewone dag, dus alleen de christenen en westerlingen vieren oud en nieuw echt. Sommigen vieren het mee omdat ze in een kibbuts wonen of gewoon omdat ze zin hebben in een feestje.
Weinig knallen en feest dus.
Al kan het nog saaier gedachtig mijn eerste reis nieuw zeeland (daar lag iedereen om 10 uur op bed)
Ik maak er gewoon een gezellige avond van met wat luitjes hier.
Spelletje doen, oliebol...

Ik ben dus alweer terug uit Jerusalem waar ik een mooie tijd had. Mijn geplande langere verblijf op dinsdag de 27e had wat voeten in de aarde omdat ik sochtends eraan herinnert werd dat ik donderdag de 29e een afspraak had
voor een CT scan mijn hand. (zie verslag "gebeten" en "niets aande hand")
Ik besloot gelijk niet langer te blijven en met de vrienden van heir mee terug te reizen. Al dat geregel voor een halve dag extra is de moeite niet.

Ik ga de muur op met de vervangers van Bart Repko (die visum problemen had), die ook NL-ers zijn. Na een rondgang gemaakt te hebben over een deel van de muur terwijl onderweg de beloften die over Jerusalem en Israel zijn geschreven worden aangehaald en uitgesproken drinken we aan het einde met de groep een bakkie koffie. Thijmen, Esther en Eline bieden me na afloop aan om 1 of 2 nachtjes bij hun te logeren, inclusief eten! Waar maak je dat mee! Nogmaals hartelijk dank daarvoor. 3x de plannen bijstellen in 1 ochtend, over leiding gesproken.

In een origineel huisje in de muur van de oude stad bij de Damascus poort verblijven is toch wel wat anders, dat doet een toerist niet.
Ik ben dan ook een mooie ervaring rijker en dan heb ik het niet alleen over de gastvrijheid die je zo mag ervaren. Ik ga bijtijds op pad en na een bezoek aan Bethesda te hebben gebracht de olijfberg op- en rondgewandeld. De foto's die ik daar vandaan heb gemaakt zullen velen wel herkennen.'sMiddags ben ik naar de graftuin geweest. Bijzonder dat de genoemde herkenningspunten uit de bijbel daar samen komen in 1 plek.
De schedelplaats, die in een voormalige steengroeve ligt net buiten de stad. Een tuin (die archeologisch bevestigt onderdeel is geweest van een grotere tuin/landgoed/wijngaard met daarin de rots (met geul waar een steen in gerold heeft) dat een uitgehouwen graf is volgens de tradities van die tijd gemaakt.

Savonds ben ik de oude stad door gegaan op zoek naar mooie fotomomenten. Ik ben via een niet nadergenoemde manier op de muur gekomen en heb daar rond gewandeld en niet alledaagse foto's gemaakt van een mooi uitgelichte Jaffa poort en tower of David. Over de kantelen eraf geklauterd ben ik zonder kleerscheuren er weer af gekomen.

Hoe dan ook een mooie reis en een welverdiend rustmoment van een week dat veel langer leek. Dat kon ik wel even gebruiken. Vooral die 1.5 dag extra heeft me goede ontspanning bracht.

Foto's kan je hier zien als je de link kopieert naar je adresbalk.

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZF6MKTPC

Voor nu jullie allemaal een gezegend en voorspoedig nieuwjaar toegewenst.

Groeten uit Israel

  • 01 Januari 2012 - 12:14

    Cor En Marina:

    Hoi Remko,
    Als eerste een fantastisch, gezond en reislustig nieuwjaar toegewenst. Het was weer een mooi verhaal en zekere de nachteklijke tocht door Jerusalem zal heel indrukwekkend zij geweest.
    Zelf zijn we één keer in Jerusalem en Betlehem geweest op een snelle boottrip vanuit Cypres. Maar zeker een mooie ervaring er geweest te zijn.
    We zijn benieuwd naar de foto's .
    Groetjes en het ga je goed.

  • 11 Januari 2012 - 18:37

    Remko:

    Hee Remke,
    Wat een avonturen maak je daar mee zeg! Echt super mooi en bijzonder!
    Ik heb de pelgrimscode gevolgd en nu zie ik al de plekken terug in jou verhaal, mooi:)
    Blijf lekker genieten maar dat is aan jou wel besteed!
    Gods zegen!
    Groetjes, Miranda G.

  • 11 Januari 2012 - 18:38

    Miranda:

    Oeps, het is natuurlijk voor Remko van Miranda en niet andersom! In ieder geval wel goed bedoeld;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remko

hallo kijkbuiskinderen. Ik ga eens verder kijken waar ik mijn huis neer ga zetten. Nederland is voor mij te krap letterlijk en figuurlijk. Ik hoop dat mijn verhalen en (vele) foto's je kunnen (blijven) boeien. Meld je aan met je email adres, en ik zorg dat je een berichtje krijgt als ik weer wat geschreven heb. groetjes Remko

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 100637

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 30 Augustus 2013

De lucht in

22 September 2011 - 30 Mei 2012

Beloofd is beloofd

12 September 2009 - 07 September 2010

Op (naar) de toekomst

14 Juli 2010 - 21 Juli 2010

Vol vertrouwen

23 Augustus 2006 - 22 Oktober 2007

Gauw weer weg

18 Oktober 2004 - 30 September 2005

Mijn eerste reis vastgelegd op een blog

Landen bezocht: