hangi, de bout hachelen - Reisverslag uit Tikitere, Nieuw Zeeland van Remko Schipper - WaarBenJij.nu hangi, de bout hachelen - Reisverslag uit Tikitere, Nieuw Zeeland van Remko Schipper - WaarBenJij.nu

hangi, de bout hachelen

Door: Remko

Blijf op de hoogte en volg Remko

26 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Tikitere

Boeren burgers en buitenlui.

Wederom aan de haal met een verhaal.

Interessante bezigheden genoeg, en leren doen we nog elke dag.
Na werktijd (als je het zo wilt noemen) is er tijd voor nuttige ontspanning. Er zijn nogal wat ongewilde beestjes in NZ en daar moet wat aan gedaan worden. Daar wordt het nuttige met het aangename verenigd en komt de 22 te voorschijn. 22 staat voor het kaliber in mm en is in wezen niets meer dan een prop lood die je in een ongewild object pompt. Dodelijk tot ongeveer 3 km, is het een interessant en doeltreffend ding.
Je moet dan wel goed mikken en je doel zit bij voorkeur stil. Vooral dat laatste is lastig. :-)
Na een beetje oefenen ( 10 shots) gaat het nu redelijk goed en is zo'n 70% raak, niet slecht dus.
Met een gemiddelde vangst van 3 beestje op een avond gaat het goed met de stand want de populatie groeit niet zo snel als wij schieten.

Een andere hobby is het doel klaarmaken. Dwz voor in de pan of op de bbq.
Lekker hoor een verse steak!
Een koe is 2 weken geleden omgelegd (met de 22) en uitgebeend. Het koste zo'n 2 avonden hakken en snijden met 3 man om hem in diepvries zakjes te krijgen. Alles bij elkaar toch goed voor een 300-400kg steak.
Weet je gelijk wat ons dieet hier is. :-)

Verder heb ik een betonnen pad aangelegd (afgemaakt) met steenmotief van zo'n 8 meter lengte. Een dagje beton mixen dus. Altijd goed voor de spiermassa.

Veel kleine klusjes: elektriek, buitenbehuizing maken voor een geiser, drukventiel vervangen van het zwembad, etc.

Helaas niet meer te paard geweest sinds de 1e keer, maar daar word aan gewerkt.

Sinds 2 weken is hier een komeet te zien met een staart van 30 miljoen KM, dat is 1/6 van de afstand aarde naar de zon.(volgens internet) Hij heet Mc Naught naar de australier die hem het eerste zag. Het is de helderste komeet ooit, en voor de komende 40 jaar (hoe ze dat bepalen....)
Hij zal nog zo'n 2 maanden te zien zijn op het zuidelijk halfrond. Dus Erwin camera paraat!

Afgelopen week ben ik door maori Steve, die hier bouwvakker is, uitgenodigd voor traditioneel "uit eten". Een Hangi.

Nou ja, we kookten het eten buitenshuis en aten het thuis op. Niet zomaar koken, maar op de maori manier. Een houten box in de grond waar je het eten inzet en na 2 uur is het klaargestoomd door de vulkanische hitte (stoom). Dat geeft een aparte smaaksensatie.

Erg apart van smaak en overheerlijk, en het mooie is, iedereen kan het, want het kan niet meer dan gaar worden, dus geen overgekookte groente, of te gaar vlees, alles precies goed.

Super!!!! :P

Steve is opgegroeit in Whakarewarewa, het maoridorp hier in Rotorua.
Na sluitingstijd gingen we erheen en liepen we rond bij de beroemde geisers en modderpoelen,
terwijl het eten letterlijk staat klaar te stomen.
Geen toeristen dus lekker rustig.

Ook het badhuis, nou ja huis, in de openlucht, waar je heerlijk de hitte en mineralen op je spieren in kan laten werken. Met letterlijk kokend heet vulkanisch water worden de baden dagelijks gevuld en koelen langzaam af gedurende de dag tot het 'savonds uit te houden is (nog steeds kokend). De vulkanische platen waar je op loopt maken schoeisel onontbeerlijk.
Probeer maar eens op je gasfornuis te lopen nadat je water hebt gekookt! Dat zal ongeveer hetzelfde aanvoelen.

Verder in het dorp veel afgezette stukken land waar je letterlijk door de grond kan zakken.

Nou, jullie zijn weer even up to date en ik ga weekend vieren, nou ja gewoon klussen morgen en relaxen op zondag.

Prettig weekend!

Remko

Voor de foto's kopieer:

naar je adres balk.

• 26 Januari 2007 - 09:19

Leendert & Janet:

Ha Remko! Leuke verhalen! Je beleeft zo nog eens wat. Ook wij zijn bijna aan het weekend toe (d.w.z.: we zijn de hele week al aan weekend toe maar vanmiddag is het eindelijk zover!). Heel veel plezier en vooral een warme groet uit het "winterse" Dordrecht!

Groeten,
    Leendert en Janet

Nog even een ps-je voor Helga: Hiephoi! We zijn weer de 1e!

• 28 Januari 2007 - 13:17

Martin:

ja, hoe kan het ook anders, jullie zitten er boven op. Hebben jullie een sms alert opstaan??

Groeten,

martin

• 28 Januari 2007 - 19:11

MiCa:

Hey Schipper,
    leuk om alles zo te lezen.
    Veel plezier en Gods Zegen.
    MiCa

• 28 Januari 2007 - 20:15

Helga:

Jullie moeten er idd op zitten zeg... niet bij te houden ;-)

Remko leuke verhalen hoor!

• 29 Januari 2007 - 15:54

Sannie:

Schip,

Wederom doe jij momenteel alles waarvan de andere mannen alleen maar dromen,

Lekker jagen! Machtig schip

Fijne dagen!

• 06 Februari 2007 - 10:11

Inge:

heej rem,
    als er maar te eten is he?!