Lange rijen marcheren over de auto, bananen overal - Reisverslag uit Broome, Australië van Remko Schipper - WaarBenJij.nu Lange rijen marcheren over de auto, bananen overal - Reisverslag uit Broome, Australië van Remko Schipper - WaarBenJij.nu

Lange rijen marcheren over de auto, bananen overal

Door: Remko

Blijf op de hoogte en volg Remko

14 Mei 2005 | Australië, Broome

vervolg op broem broome


Als we de volgende dag bij de vuurtoren (nou ja, stellage) gaan kijken staat er een bekende groene ford…
Erik loopt net naar de lookout, waarvan de view zoals hier gebruikelijk is zwaar overdreven is. We doen wat shopping(o.a 30 biertjes voor 30$, dezelfde als op het strand) en duiken, na ingecheckt te hebben naast Erik, in het zwembad wat met 25 graden niet echt verkoeling geeft.L Ook maak ik hier m’n uitlaat dicht want 1 van de 2 pijpen is half doorgeroest/scheurt. M’n benzinetank dicht ik al want deze “zweet”: door de lasnaad, wat niet echt veilig is als je op nog geen halve meter erboven aan het koken bent! Gelukkig gaat dit al een week of 2 goed J. Het meurt ook behoorlijk, iets wat ook aanleiding geeft om het snel te doen. ‘savonds lekker een chat met wat campingluitjes en een paar biertjes.

Zaterdagochtend is “marktdag” waar van alles te koop is. Er is een slangenvanger met wat exemplaren om z’n nek om uitleg te geven en waardering te kweken voor deze toch best mooie beestjes. Ook staat er een kraam dat gewokte noodles verkoopt en waarvan de vrouwelijke helft van de eigenaren nederlands is. Ik eet een lekker bakkie om 11 uur ‘sochtends.
De enige veggiekraam is die waarvan we bananen gekocht hebben op hun plantage. Ze vraagt of we niet een dagje willen werken op maandag. Ik beding dat we dan vanaf vandaag bij hun op het terrein verblijven, wat een camping en 40 km rijden uitspaart, als we dan toch langs moeten komen om te laten zien wat het inhoud. We kunnen in een heel oude uitgewoonde caravan slapen, wat toch niet verkeerd is als je eenmaal op een echt matras ligt. Ik laat Nadine, ondanks m’n opspelende rugklachten, het zeer relaxte boxspring matras en neem zelf het 10cm caravanexemplaar.
Maandag’s om 7 uur beginnen en m’n zwembroek is al gauw doorweekt want we moeten de waterleiding en sproeiers checken, omdat bananen continu water moeten hebben. Ze geven 1x vruchten en sterven dan langzaam af, Er groeit dan een nieuwe vanonderaan de stam uit dezelfde wortel op. Dit gaat continu door. Toch mooi (en goed om te weten). Ik vertel dat we thuis een bananenboom in de kamer hebben (hadden) en deze na 3 jaar nog niet echt groot was. Ze neemt zonder omhaal van woorden het beetje hoop weg dat we ooit vanaf de eettafel verse bananen kunnen plukken van onze langgekoesterde, door mij eigenhandig uit Jamaica geimporteerde, bananenplant. Helaas

Na deze toch wel relaxte dag blijven we nog een nachtje besluiten we omdat het toch al te laat is om nog te gaan rijden. Ik bel ‘savonds nieuwsgierig naar huis want de Jamaicagroep is terug in NL. De andere ochtend zien we dat dit vertrekmoment uitgesteld moet worden omdat we MIEREN in en op de auto hebben. Lange rijen marcheren gediciplineerd over richels op de auto van het motorcompartiment naar de kofferbak. Ze zitten echt overal, in de spatborden (tussen het plaatwerk) op de motor, achter het dashbord…
We ruimen de auto kompleet uit, alles vrijmakend van mieren, erachter komend dat ze zich door de verpakkingen van ons brood, rijst, pasta, suiker en alles wat niet in hard plastic is verpakt heen hebben gegeten!!!
We barbequen de mieren van de motor door naar broome te rijden, af te tanken, de auto schoon te spuiten, en uit te zuigen. Dan spuiten we de auto 3x in met een anti ongedierte spray. Gelukkig ruikt deze een beetje naar rozen en is de auto de andere dag door ons toegankelijk zonder gelijk zelf het loodje te leggen.
Ook wassen we de buitenkant tot deze weer herkenbaar is als een rode pajero. Iets wat sinds Adelaide (oud en nieuw) niet meer voorgekomen is. De sunset is mooi met een regenbui boven zee voor extra detail.
De woensdag rijden we dan (eindelijk) weg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remko

hallo kijkbuiskinderen. Ik ga eens verder kijken waar ik mijn huis neer ga zetten. Nederland is voor mij te krap letterlijk en figuurlijk. Ik hoop dat mijn verhalen en (vele) foto's je kunnen (blijven) boeien. Meld je aan met je email adres, en ik zorg dat je een berichtje krijgt als ik weer wat geschreven heb. groetjes Remko

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 100635

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 30 Augustus 2013

De lucht in

22 September 2011 - 30 Mei 2012

Beloofd is beloofd

12 September 2009 - 07 September 2010

Op (naar) de toekomst

14 Juli 2010 - 21 Juli 2010

Vol vertrouwen

23 Augustus 2006 - 22 Oktober 2007

Gauw weer weg

18 Oktober 2004 - 30 September 2005

Mijn eerste reis vastgelegd op een blog

Landen bezocht: