De andere kant ... - Reisverslag uit Bamako, Mali van Remko Schipper - WaarBenJij.nu De andere kant ... - Reisverslag uit Bamako, Mali van Remko Schipper - WaarBenJij.nu

De andere kant ...

Door: Remko

Blijf op de hoogte en volg Remko

22 Juli 2010 | Mali, Bamako

De warmte, het stof, de geur, het straatbeeld. AFRIKA!

Tja naast het werk moet er toch ook wat ontspanning zijn, dus in de namiddag lekker slenteren door de straten en over de markten van Bamako.

Iedereen is bezorgt over de veiligheid, maar ik loop toch liever door een achterafstraatje in Bamako om 11 uur 's avonds, dan zomaar een straatje in Rotterdam! Zo veilig als wat, maar je moet wel je verstand gebruiken zoals overal.

Het mooie van Afrika is de veelzijdigheid en kleuren van de waren.
Kleurrijke stoffen, afrikaanse jurken en tunieken. Van plastic theepot, om de wc mee door te spoelen(!), of je handen mee te wassen tot radio cassettespeler uit de begin jaren tachtig mét houten behuizing. Zoveel verschillende dingen en elke straat heeft zijn eigen afdeling. Kleren, huishoud, eten, electronica....
Iedereen die wel eens in Afrika is geweest weet wat ik bedoel en wie er nooit is geweest zeg ik; gáán!

Naast de dagelijkse dingetjes vind je ook dingen die in Europa alle alarmbellen laten rinkelen; al dan niet bewerkte ivoren (slag)tanden (foto's maken verboden!) tot gedroogde apenkoppen in alle maten, panterkoppen, slangenhuiden tot 2.5 meter, hagedissen, arenden- en gierkoppen en poten, en terwijl je staat te kijken word een krokodil van zo'n 2 meter voor je neus schoongemaakt en gedroogd!
Tja regels zijn er, maar een beetje geld en de overheid kijkt de andere kant op.

Zo ook bij mijn aankomst in Mali, het visum waar al "zo lang" aan gewerkt werd (meer dan 3 weken) werd na 1 blik aan de kant gelegd en er werd mij simpelweg verteld dat het niet geldig was en vervalst! Nou, daar sta je dan. Gelukkig had ik het telefoon nummer van mijn contactpersoon. Maar ook dat liep op zijn Afrikaans, hij kon niet komen want hij had het visum geregeld, dus hij zou waarschijnlijk gelijk de bak ingaan. Of ik de persoon 100US$ kon geven om een visum te krijgen. Hier ga je de bak ervoor in, omkoping, maar goed ik kwam het land niet in of werd opgesloten voor een vals visum! Ik zeg tegen die vent; "ik krijg dit advies, maar als dit leid tot problemen is het niet mijn idee of aanbod".
Nou ja, welkom in Afrika.
Eind goed al goed :-D

De hele week heerlijk warm weer, met af en toe een avond/nacht vol onweer waardoor de stroom telkens uitvalt in een deel van de stad, alhoewel je voor warm weer Nederland niet uit hoeft.

Ik heb een paar interessante mensen ontmoet en een interessant verblijf gehad. Een rondreis West-Afrika is nu maar een telefoontje en het word geregeld. Maar wel op zijn Europees, alles ECHT geregeld...

Ondertussen ben ik alweer thuis en resten me het opruimen onder de heerlijke klanken van Malinese artiesten.
Originele cd's natuurlijk, maar waarschijnlijk wel origineel "op zijn Afrikaans"

• 22 Juli 2010 - 14:31

Leendert En Janet:

Groetjes vanaf het Mina Krüseman-erf.